Lehet, hogy már hallottad a mondást: „Mielőtt kritikát mondanál vagy megítélnél valakit, járj egy mérföldet a cipőjében.” Ez a mondat teljes mértékben az empátiáról szól. Az empátia a képesség arra, hogy felismerjük mások érzéseit és elképzeljük, milyen lehet az ő helyzetükben lenni (vagyis „a cipőjükben járni”).
Az empátia kulcsfontosságú eleme a pozitív barátságoknak és kapcsolatoknak. Csökkenti a konfliktusokat és a félreértéseket, valamint segíti a segítő viselkedést, a kedvességet, és még nagyobb életbeli sikerekhez vezethet.
És mint minden készség, az empátia is megtanítható és fejleszthető a gyermekeknél. Mivel a kognitív képességek és az életbeli tapasztalatok idővel fejlődnek, a leghatékonyabb stratégiák a gyermek életkorától függnek.
Nézzünk meg néhány kulcsfontosságú stratégiát az empátia tanítására a gyermekeknek, valamint életkoronkénti ötleteket és tevékenységeket.
4 Általános stratégia az empátia tanításához minden életkorban
1. Modellezzük az empátiát
Bármikor, amikor egy készséget szeretnénk tanítani egy gyermeknek, fontos, hogy mi magunk is példát mutassunk. Így a gyermek megérti, hogy az empátia hogyan néz ki, hogyan hangzik, és hogyan érezhető. Ráadásul könnyebb egy olyan készséget tanítani, amit már mi is elsajátítottunk.
2. Beszéljünk az érzelmekről
Nyíltan beszéljünk az érzelmekről, ahelyett, hogy elutasítanánk vagy elfojtanánk őket. Például, ha a gyermek fél a sötétben, ahelyett, hogy azt mondanánk: „Nincs mitől félned,” inkább fedjük fel a gyermek érzéseit: „Félsz a sötéttől? Mi ijeszt meg téged a sötétben?”
Ha a gyermek nem kedvel egy másik gyermeket, ne mondjuk rögtön, hogy „Ez helytelen,” hanem kérdezzük meg, miért érzi így. Ez egy beszélgetéshez vezethet a másik gyermek viselkedéséről, és arról, miért viselkedhet így (például: „Ő most költözött egy új iskolába, és dühös, mert hiányzik a régi iskolája és a barátai”).
Soha ne büntessük meg azért, mert szomorú vagy dühös. Tegyük világossá, hogy minden érzelem fontos, és tanuljunk meg együtt egészséges módon bánni velük a beszélgetés segítségével.
3. Segítsünk otthon, vagy másoknak
A másoknak való segítés fejleszti a kedvességet és a törődést. Emellett lehetőséget ad a gyermekeknek arra, hogy különböző háttérrel, életkorral és körülmények között lévő emberekkel találkozzanak, ami megkönnyíti számukra, hogy mindenki iránt empátiát tanúsítsanak.
4. Jutalmazzuk az empatikus viselkedést
Amikor a gyermek empátiát mutat mások felé, dicsérjük meg a viselkedését. Az empatikus viselkedésre való fókuszálás és ösztönzés segíti, hogy a jövőben még többször előforduljon.
Tegyük konkréttá a dicséretet: „Odaadtad a nővérednek a sebtapaszt a sebes térdéhez, hogy jobban érezze magát. Ez nagyon kedves, és segítőkész volt tőled!”

Mindful a Gyermekek nyelvén csomag olyan egyedi 4 hetes útmutatókat tartalmaz ovisoknak, kisiskolásoknak, és középiskolásoknak, amiket a segítő szakemberek (pedagógusok, trénerek, coachok) a tudatos élet, és a belső egyensúly eléréséhez vezető úton használhat.
NÍVÓ Tipp!

Csatlakozz a 21 napos Hála Kihíváshoz! 
Szeretnénk meghívni benneteket egy izgalmas és inspiráló útra, ahol együtt fedezzük fel a hála erejét! Az elkövetkező 21 napon egy különleges kihívásban vehettek részt, melynek célja, hogy megismertessük a hála fontosságát, és játékosságát.
